Освіту, як і інші держбюджетні галузі, постійно спіткають різні реформи - кожна нова влада їх декларує і, ніби, щось проводить. Для простого вчителя це виливається у чергову нараду, де адміністрація спускає світлу думку згори про те, якою буде робота надалі - як заповнювати журнали, оцінювати учнів, проводити заходи, тощо. Спочатку це спричиняє хвилювання на тему "а як-же ми будемо...", а потім до реформ звикають і досвідчені вчителі мають усталену думку - не одну реформу пережили, переживемо і цю.
Отже, в цьому дописі я придумаю свою реформу змісту середньої освіти - з класиками і старшокласницями. Розгляну по предметах, що, на мою нескромну думку, має бути і в яких обсягах.
По перше, середню освіту я поділю на два ступені замість трьох - загальну і профільну. Загальна триватиме 8 років і включатиме в себе теперішні молодші та середні класи. Особливістю змісту загальної освіти стане виключна практична спрямованість - тобто, ніякої теорії, тільки те, що може знадобитися в повсякденному житті. Отже, по предметах:
- Українська мова та література: на мою нескромну думку, грамотно писатиме той, хто багато читає. Тобто, розучувати правила про всякі там складносурядні речення - справа муторна, поки учень не матиме на прочитання великої кількості цікавих текстів із цими реченнями. Тому ці два предмети варто звести в один (без втрати годин) і більше читати.
- Фізика та хімія: теж мають бути одним предметом і вчити учнів про те, як влаштовані побутові прилади, чому не можна гасити олію водою (з наочною демонстрацією), чим відрізняється e-Ink від TFT та іншим практичним речам. Ковалентні і металічні зв'язки, тунельний ефект та електронні рівні поки почекають.
- Біологія: має навчити розпізнавати рослинний та тваринний світ навколо. Сюди-ж можна приєднати екологію і возити дітей в найближчий заповідник, регіональний чи національний парк. Також сюди мають входити основи медицини - як розрізнити симптоми деяких хвороб, які ліки можна вживати без рецепту, а з чим обов'язково треба йти до лікаря (і чому так). До честі моєї вчительки біології, тему статевих органів вона розказала чітко, але аж в 10-му класі, можна було поставити в програмі раніше.
- Іноземна мова: вивчати правила, як і в українській мові - нудно. Побільше цікавих текстів та переглядів відео. І старатися чим раніше відійти від навчальних топіків типу "London is the capital of Great Britain" до прочитання преси, інтернет-сайтів іноземною мовою, а то і художньої літератури від пана Професора.
- Зарубіжна література: для мене була самим нудним і нецікавим предметом. В середніх класах було іще нормально, але в старших пішли художні твори із глибоким філософським змістом, яких я не розумів. Тобто, добросовісно прочитав я до уроку "Майстра і Маргариту", твір мені сподобався, а на уроці вчителька говорить не про сюжет, а про всілякі вищі матерії і я дивлюся на неї як баран на нові ворота - що я читав? Куди я потрапив? Тому я наразі не розумію, навіщо цей предмет і залишаю питання по ньому відкритим.
- Фізичне виховання: має бути щодня посеред уроків, проводитися класоводами, а вчителі фізкультури мають працювати із спеціальною групою, які "звільнені" - для цього у них має бути медична освіта. Ну і займатися гуртками, які повинні бути обов'язково.
- Правознавство: має бути у значно більшому обсязі (я вивчав рік у 9-му класі). Як писати скарги, позовні заяви, можна показати реальні судові засідання, як захищати свої права споживача, куди і за чим звертатися. Дуже гарно було-б запрошувати в школу юристів - хоча-б старшокурсників юрфаків.
- Історія та географія: я поєдную і ці два предмети. Розглядати країни світу комплексно - з точки зору історії та сьогодення. Тут у мене все.
- Музика: не всі діти мають слух та хист до музики, тому, на мою думку, змушувати всіх співати не варто. Проте всі діти можуть, в певній мірі, розбиратися в музиці. Тобто, напрямки року, блюзи, джази, чим відрізняється хіп-хоп від репу і так далі. Звісно із прослуховуванням відповідних композицій. А вже хто бажає поспівати чи пограти на піаніно - для тих гуртки.
- Інформаційні технології: так як це моя спеціальність, то це можна винести в окремий допис. Предмет має прив'язуватися до інших - до фізики, хімії, мови та літератури, тощо і практично обслуговувати їх. Інформаційні технології самі по собі нікому не треба.
- Математика: теж обслуговуючий предмет, що сам по собі не потрібен. Підлаштовується під інші, зокрема, під фізику.
- Економіка: має пояснювати в першу чергу, як працює економіка нашої держави, а потім і міжнародну. Щоб популістські лозунги про європейські зарплатні та пенсії не проходили ніяк. Математика має також обслуговувати економіку. Також можна тісно ув'язати з правом, історією та географією.
- Краєзнавство: в принципі буде не потрібне, якщо правильно викладати історію, географію та біологію із проведенням екскурсій до заповідників чи нацпарків та до об'єктів історико-культурної спадщини.
А от старша школа має бути профільною, із замахом на вступ по конкретній галузі. Там фундаментальні науки вже будуть повним ходом - алгебра з інтегралами, біологія із біохімією та генетикою, фізика із елементами теоретичної фізики - але вже на вибір учня.
Ніби нічого не загубив. Відразу зазначу, що думка є ескізною, над реалізацією я не думав - та-й сам я її не продумаю. Тому на сьогодні в мене все, не перемикайтеся.