Після відвідування виробництва ZelGear було б логічно спробувати їх продукцію. Нагадаю, що цього року я заморочуюся із вибором байдарки, пробую різні їх типи, щоб наступного року, на початок червня, відзначати п’ять років покусання мене каякерами із власним каяком.

Alpha-Z 430

Тож сьогодні я розкажу про ZelGear Alpha-Z 430 — двомісну надувну туристичну байдарку.

Характеристики

  • Екіпаж: 2 особи, або 3 в прогулянковому варіанті.
  • Маса: нетто 16 кг, брутто 19 кг.
  • Габарити, довжина: 430 см, ширина: 90 см.
  • Вантажопідйомність: 260 кг.
  • Матеріал: ПВХ 850 г/м².
  • Комплект: насос, 2 сидіння, 2 пари колінних упорів, алюмінієвий форштевень, стабілізаційне перо, ремнабір, рюкзак для транспортування.
Комплект

Весла штатно до комплекту не входять, але ZelGear їх заразом продає.

Дизайн

Каяки лінійки Alpha-Z складаються із трьох надувних елементів. Це стаціонарне дно із матеріалу airdeck товщиною 10 сантиметрів та два бокових балони. На балонах вставлені запобіжні клапани, що не дозволять їх перекачати. На дні такого клапана немає, оскільки комплектним насосом ви не перевищите допустимий для цього матеріалу тиск.

Запобіжний клапан

На носі та на кормі приклеєні деки зі зручними ручками для перенесення та хвилерізами. На них можуть бути або липучки для фартуха, або обв’язка для кріплення невеликих вантажів.

Дека

В ніс ставиться алюмінієвий форштевень, що нагадує ложечку для взуття. Один його кінець вставляється в кишеньку під передньою декою, другий — в таку саму кишеньку на передній частині дна. Заявлено, що він правильно розрізає воду та покращує ходові якості байдарки.

Форштевень

Корма зроблена трохи ширшою для зручного розташування вантажів — туди навіть не обов’язково мати конічну герму.

Корма

Також ззаду є клапан, що дозволяє злити воду, що потрапила всередину байдарки, не перевертаючи її. Він трохи схожий на жопу, але насправді це практично й видима увага до деталей з боку виробника.

Дренажний клапан

На балонах та дні знаходиться велика кількість петель-кріплень. За них можна кріпити сидіння, колінні упори або страхувати герми з речами. Також, на замовлення, можливе кріплення упорів для ніг. Я би іще хотів кріплення для весел вздовж балонів — зручно при перенесенні каяка або просто коли хтось із екіпажу часом не веслує.

Гачки

Сидіння складаються із надувної основи та напівкруглої спинки з боковими підтримками. До каяка воно кріпиться за допомогою лямок з карабінами.

Сидіння

Дно пласке, тому для кращого тримання курсу передбачене кріплення пера. На критичні місця наклеєні додаткові протектори.

Я уже писав у випуску про виробництво, що ZelGear може на замовлення додавати різні невеликі опції — обв’язки, кишеньки, гачки та інше. Ну і можна обрати із наявних кольорів.

Упаковка

Байдарка поставляється у великому безрозмірному баулі-рюкзаку, куди поміщається все, що завгодно. Він має лямки та компресійні стяжки, а тому його можна порівняно легко переносити — можна спокійно пройти кілометр-другий. На лямках навіть є грудна стяжка, але через деякий час плечі таки починають відчуватися, тому на справді велику відстань, як звичайний туристичний рюкзак із спинкою та поясом, його не понесеш.

Упаковка

Для зручності також є дві ручки для перенесення вантажу удвох. Упаковану байдарку можна легко перевозити в електричці і я з нею поміщався навіть в Спринтер. В цьому є перевага надувасів над каркасниками — Тайменьку я би так напевне не повіз.

Упаковка

Збирання байдарки

Збирати надувну байдарку просто і швидко навіть одній людині.

Збирання байдарки

Спочатку слід вставити перо на дно та металевий форштевень у передню частину. Із останнім ми трохи забарилися, оскільки збирали таку байдарку вперше — не могли відразу потрапити ним в потрібну кишеньку під носовою декою байдарки. Але на цьому квест закінчується, а в майбутніх моделях виробник взагалі хоче замінити алюмінієвий форштевень надувним.

Вставляння форштевня

Сам процес помпування трьох надувних елементів зайняв приблизно п’ять хвилин, не поспішаючи. Комплектний ручний насос має великий діаметр поршня, тому качає швидко. Далі слід встановити сидіння. В них надувається основа, а спинка просто прикріплюється шлейками за гачки балонів. Надувати бажано також насосом — щоб всередину не потрапляла волога від дихання, адже вивернути та провітрити сидіння з середини не вийде.

Накачування байдарки

Сидіння можна ставити реально як завгодно, хоч задом наперед — велика кількість гачків дозволяє ставити їх по всій довжині байдарки та регулювати положення вперед чи назад. Завдяки шлейкам та гачкам це відбувається швидко — не треба нічого шнурувати.

В принципі, по часу, можна вкластися хвилин у п’ятнадцять, а то і десять, якщо гарно попрактикуватися — це від упакованого каяка до старту на воді.

Вставляння кіля

Складати байдарку також просто. Насос може не лише накачувати, але й відкачувати, адже коли ви відкриєте клапани на балонах та дні, то не все повітря вийде звідти. Колись бачив відео, де для досліду спустили байдарку на воді і вона лишилася на плаву з людиною. Тому щоб легше було упаковувати, я викачав рештки повітря із байдарки.

Щоправда, є одна незручність, пов’язана із прибиранням та сушінням Alpha-Z. Кріплення балонів до днища таке, що між ними виникає щілина, куди незручно засувати руку, тоді як туди потрапляє волога та сміття. Звісно, після кожного ходового дня не треба там прибирати, але упаковувати брудну байдарку для тривалого зберігання не варто — доведеться заморочитися. Найкраще це виходило із частково надутою байдаркою.

Чищення байдарки

Утім, в ZelGear про це знають і роблять нові моделі, де дно та балони будуть з’єднані суцільно і прибирати їх буде легше. Так що чекаємо весни, я думаю, що вони дадуть новинки на спробувати.

Комфорт

Круглі бокові балони залишають всередині байдарки не дуже багато місця. А так як ви сидите досить високо на надувному дні та надувному сидінні, то байдарка більше нагадує sit-on-top, аніж sit-in — після Таймені трохи незвично. Але якщо вас це не хвилює, то в цілому Alpha-Z досить зручна. Найголовніше через дно високого тиску — воно не прогинається під вагою веслярів та не грає на хвилях. Завдяки цьому нам було зручно сходити та сідати в незручних місцях не замочивши ніг — в жовтні у наших широтах вода холодна, а на гермоштани я поки не розжився.

Простір в байдарці

А ще на дно можна поставити відкриту пляшку і вона стоятиме.

Сидіння тут також гарні, спинка має бокові підтримки. Зад не затерпає при тривалому веслуванні, але хотілося б трохи більшої підтримки спини.

Простір в байдарці

Ну і додам, що завдяки малій масі Alpha-Z та зручним великим ручкам на носі та кормі обноси не будуть для вас важкими. Як на мене, кормову ручку варто розвернути повздовж — так зручніше нести каяк, йдучи збоку.

Ходові якості

Як і очікувалося, легка байдарка легко йде. Завдяки пласкому дну та меншій, ніж у каркасника довжині, вона надзвичайно маневрена — розвертатися можна практично на місці. Коли ми виходили на відкритий простір, відчувалося незначне здування вітром убік (але не розвертало). Можливо через це Alpha-Z не буде оптимальним варіантом для великих відкритих водойм — широких річок, водосховищ, морів, де бажано мати кіль — але я не стверджую категорично, бо ще не ходив на ній по великих водах. Проте на малих та середніх річках вона дуже добра. Курс тримає гарно і не вимоглива до техніки веслування (чи може ми вже навчилися). Особливо відзначу момент, коли ми обходили завали і потрібно було маневрувати між гілками спиляних у воду дерев.

За швидкістю ходу Alpha-Z хоч і не набагато поступається класичним каркасним байдаркам, проте ми легко розганялися на ній до 6-7 кілометрів на годину (Таймень у мене за цих же умов 7-8), а цього достатньо для тривалих сплавів. Проте байдарка із дном високого диску однозначно краща проти звичайних надувасів-диванів, які я пробував на Росі в червні цього року.

Краєвиди Росі

Іще Alpha-Z можна похвалити за стійкість (при її то ширині) — попри високу посадку, я почувався комфортно під час сплаву і не мав потреби балансувати. При цьому, висока посадка дозволяє зручно орудувати веслом у воді попри самий борт — на Таймені з її високими бортами так не виходило. Виробник стверджує, що на Alpha-Z можна стояти, як на SUP, я не пробував (вода то холодна), але обернутися назад до напарника на плаву легко, без потреби балансувати. Ну і, повторюся, можна сідати та сходити у незручних місцях без потреби замочити ноги.

Краєвиди Росі

Кілька слів про міцність байдарки. Попри те, що вона надувна, порвати її випадково малоймовірно. Коли ми пропливали крізь завали із спиляних дерев, то кілька разів зачіплялися за гілки, що впали під воду — але потім я не знайшов на дні ніяких слідів. Звісно, ломитися силою не варто, але якщо випадково щось зачепите — не страшно. Я думаю, на Стохід нею можна. Мала осадка дозволить легко перелізати мілини та затоплені колоди і гілки.

Чому так дорого?

Мені не раз друзі показували ціни простих надувних човнів, що значно доступніші і питали, а чому ZelGear такі дорогі. Байдарки і справді недешеві, але це не є єдиний український виробник. І перед тим, як купувати, варто подивитися, що пропонують конкуренти. Пропустимо сусідів Neris — там продукція такого ж цінового діапазону та класу (тобто, не пропустимо — я за них також візьмуся). Але на ринку є іще Ладья та Соларіс, що пропонують значно дешевші надуваси — разів у два. Іще дешевше можна купити Інтекс, але то чисто для жарту.

По перше, ZelGear декларує, що використовує дорогий та якісний німецький ПВХ. Звісно, перевірити ми не можемо, звідки у них ті рулони, але навіть якщо подивитися на конструкцію байдарок, то у конкурентів вона набагато простіша. Немає ані airdeck, ані тої великої кількості гачків, ані запобіжних клапанів, ані багатьох інших названих мною в цьому огляді деталей. Сидіння набагато простіші і не передбачена можливість міняти їх положення. В деяких навіть рюкзак не входить до комплекту. Тобто, це вироби класом нижче із відповідною ціною і що вибрати, залежатиме від вашого бюджету. Але в Alpha-Z точно є за що переплачувати.

Висновок

ZelGear Alpha-Z змінив моє раннє упереджене ставлення до надувних каяків. Це сучасні каяки, яких років 10 тому не було ніде в природі. Більше того, мені подобається, що виробник постійно придумує вдосконалення та нові моделі — те, що я бачив на виробництві та у офісі заінтригувало.

Під час тест-драйву влітку, я відмітив, що ці байдарки досить зручні та практичні і цього разу це лише підтвердилося. В їх конструкції є невеликий недолік, проте він не критичний (і буде виправлений в подальшому). Іще я маю кілька побажань і думаю, що виробник їх зможе зробити в разі замовлення. А тому Alpha-Z для мене цікава і потрапила в список кандидатів на придбання. Від негайної покупки спиняють лише дві речі — я збираюся спробувати для порівняння каркасно-надувний Neris Smart, а по друге мені цікаво, які будуть нові моделі на весну — може я їх захочу більше.

Краєвиди Росі

І на останок для вас фотографія осіннього краєвиду Росі. Практичних вам каяків, не перемикайтеся.