1. У попередні роки я неодноразово відвідував виставку залізничного моделювання Train Hobby Days, організовану дуже захопленими пряморукими людьми. Експозиція була сформована зі з'єднаних макетів її учасників, для яких моделювання є хобі. Макети були різноманітними за країною та часом, так само як і рухомий склад і на виставці ми бачили збірну солянку.
Проте цього разу дуже захоплені пряморукі люди вирішили зробити все значно серйозніше — великий постійний макет, присвячений Україні. І перетворили це із хобі на роботу, для чого заснували організацію Miniland.UA з юридичною особою, офісом, майстернею та кавомашиною на кухні.
Почитати дописи про виставки: 2016, 2017, також я відвідував їх у 2019, але окремого допису не робив. Сьогодні я розкажу про відвідання майстерні Miniland.UA та познайомлю вас із процесом побудови найбільшого в Україні макету України в масштабі 1:87.
На початку Моделіст зайшов до майстерні. Але майстерня була пуста та порожня і лише погляд Моделіста ширяв по стінах та підлозі. І сказав Моделіст — "Хай станеться світло". І клацнув рубильник. І зрозумів Моделіст, що світло є добре і тут можна працювати. І сказав Моделіст — "Тут потрібен каркас", і возвів над підлогою основу макету. І розмістив Моделіст на пустому макеті траву та дерева, рослини різні. І відділив Моделіст земну твердь від водойм, і залив епоксидкою ріки та озера. І з'явилися в лісах різні звірі та плазуни, і побачив Моделіст, що це красиво. І проклав Моделіст дороги, звів мости та будинки. І поставив між будинками фігурки людей за своєю подобою. І пішов відпочивати.2. Miniland.UA має власний логотип, сторінку в Фейсбучику, але сайту я поки не знайшов. Кажуть, що кістяк колективу це ті люди, які робили виставки раніше і вони їм дали значний досвід. А, головне, вони мають грандіозні плани: побудувати макет європейського рівня та розмірів і в подальшому показувати його відвідувачам. Я посоромився спитати звідки бабки де вони взяли фінансування на фул-тайм роботу, яка нескоро окупиться.
3. Наразі є готовим демонстраційний макет невеликих розмірів щоб показати гостям, що буде ось так тільки значно більших розмірів. На макеті декілька кнопок — він світиться, звучить і по ньому їздять поїзди.
4. Вночі він має іще крутіший вигляд, як, в принципі, будь яке нічне місто з висоти.
5. В майстерні будують другий макет площею 87 квадратних метрів, але і він не є кінцевою метою. Будують довго, незважаючи на те, що в штаті більше сорока працівників — тому що це досить кропітка робота. Наразі на столах розташований каркас, на якому розміщені вже деякі деталі.
6. Паралельно із побудовою йде розробка та налагодження автоматизованих систем керування, тож часом пускають в рух поїзди.
7. Деякі унікальні будівлі виготовляють тут же у майстерні, а інші — купують, якщо це щось типове. Ззаду дві башти — то Гайворон.
8. Деякі деталі, як ось цей віадук, легко впізнаються. В цілому, макет не буде повторювати карту України, але окремі елементи моделюють із реальних прототипів — наприклад, вокзал Івано-Франківська, Гайворона чи Олеський замок.
9. Навколо макету на столах та на полицях лежать багато інструментів та матеріалів. Дерево, метал, картон, полімерна глина, дроти, поролон — все йде моделістам.
10. А ось тут якісь дивні матеріали явно рослинного походження.
11. На макеті рухаються поїзди, також планується рух автомобілів. Маленькі фігурки людей змусити рухатися значно важче, утім можна зробити статичні сюжети і це теж цікаво. Головний сюжет демонстраційного макету — поліція зупинила п'яного чувака на підводі з сіном. В руках малесенька пляшка. Макет озвучений, тож періодично вмикаються звуки сирени.
12. Туристи стали табором в лісі і зібралися навколо ватри. Озвучка присутня — бренькання гітарки.
13. Церква і поминальний обід коло неї.
14. Такі сюжети не обходяться без невеликих жартів — якщо придивитися, то рибний продавець на ринку продає акулу.
15. Олеський замок має стати вершечком нової експозиції, він теж не буде мертвим.
16. Зверху уже вуйки латають дах, хоча замок іще не добудований. Ці міні-сюжети мені нагадують хороші комп'ютерні ігри з відкритим світом, де ти проходиш повз випадкових персонажів і можеш послухати цікаві розмови і поспостерігати якісь події.
17. Окрім маленьких статичних сюжетів моделісти приділяють багато уваги просто деталям. Саме через це побудова подібних макетів дуже тривала — слід не просто натикати коробочок по площі, а зробити це все обжитим, затишним.
18. На даху виробничої будівлі хтось намалював графіті.
19. Зелений шпиль Олеського замку в підтьоках від дощів. У моделістів навіть спеціальний термін є — везерінг (weathering).
20. Складське приміщення. Яка краса! Навіть світильники повісили.
21. Взагалі, для таких деталей, в штаті є художник та ювелір. Ось деталі для Олеського замку. Туди можуть запхати світлодіоди і вони будуть світитися.
22. Іще одна впізнавана деталь — найдовший в Європі дерев'яний міст на маршруті Антонівка-Зарічне. Принаймні, хоч тут він збережеться в оригінальному вигляді.
23. Варто звернути увагу також на освітлення. Десь просто у автомобілів світяться вари чи мигають спецсигнали.
24. А в магазині-кафе завдяки освітленню можна роздивитися, що робиться усередині. Такі от деталі.
25. Також зроблене вуличне освітлення та підсвічування деяких об'єктів, як ось цього віадука — вийшло дуже гарно.
26. Пройдемося тепер по майстерні де робочі місця. На них знаходяться цікаві зелені килимки із розмірною сіткою, щоб зручно було прикидати масштаб.
27. То тут, то там бачимо деталі майбутнього макету. Цей тунель нагадав мені редактор карт із гри Trainz Railroad Simulator.
28. Стіна Олеського замку. Скільки часу йде на те щоб вирізати оці всі камінчики і пофарбувати їх. Перед створенням макету моделісти відвідували замок, познімали його з усіх боків та облітали дроном.
29. Створення такого великого макету справа затратна, треба грошей, тож перед Новим роком моделісти влаштували собі халтурку. Дерева роблять із дротів та полімерної глини.
30. Навколо макету лежить багато роздрукованих фотографій реальних мостів, тунелів та віадуків.
31. Звісно, будуть і водойми. Зазвичай їх роблять із епоксидки, але цього разу обіцяють навіть справжню воду із течією.
32. Не обійшли стороною і таке досягнення прогресу як 3D-принтер. У них навіть двохкотушковий. Моделі друкуються добу і більше.
33. Ось зразок надрукованого корпусу — усім знайомий крюківський поїзд.
34. Окрім 3D-принтера є іще-й лазерний плоттер. Чому він не прикритий ніяким захистом?
35. Ось детальки із паперу, вирізані на ньому.
36. На макеті передбачається велика кількість рухомого транспорту — як залізничного, так і автомобільного. Для цього потрібен контроль, тому в штаті є інженери, які вміють у embedded. Спочатку використовували Arduino, але потім придумали свої контролери.
37. Поїзди рухати простіше — вони ж по рейках їздять, по суті одна ступінь свободи. Машина на дорозі потребує якогось спрямування. Можна знизу протягнути магнітні стрічки, але тут буде відстеження позиції кожного автомобіля і видача йому команд на рух. Дуже цікаво буде побачити це в дії. Автомобільчики із вмонтованими контролерами вже є, я лише не зняв їх, ось вам фото приводів для залізничних стрілок.
38. Під макетом проклали багато дротів — освітлення, світлофори, стрілки, тощо. Я думав, що у мене під столом багато дротів, але тут розбігаються очі.
39. Щоб не заплутатися у цих дротах, на них чіпляють клейкі бирки, для друку яких є спеціальний принтер.
40. Для ручного керування моделями є спеціальні пульти. Живлення і керівний сигнал подаються по рейках, останній кодується, щоб його виконувала лише якась одна конкретна модель. Даний пульт може кодувати сигнали одночасно для двох моделей.
41. Під поверхнею макету заховані тіньові станції — туди ховаються поїзди, які виїхали з поля зору. Цікаво, якщо тут щось зійде з рейок, як буде його там діставати і контролювати?
42. Всі елементи макету, звісно, малюють на комп'ютері у різноманітних CAD'ах. Але на екрані воно має дуже приблизний вигляд з коробочок. Всі ті деталі, показані вище, придумують вже на ходу під час виготовлення. Але на робочих місцях стоять не убогі офісні комп'ютери, а досить актуальні системники — в одному навіть GeForce RTX проявився.
43. Як я вже писав, в Україні таких великих макетів поки немає — утім, є закордонний досвід. Німецькі колеги будували свій Wunderland площею 1200 м² за двадцять років. Так що і у нас не варто чекати швидкого відкриття. Можна, звісно, натулити коробок куплених фабричних будинків та пустити між ними поїзди по одному маршруту, але наші моделісти зі своєю деталізацією та технологічними амбіціями не шукають легких шляхів.
44. Якщо замок вони не просто фабрують, а й відтворюють плитку, бруд, мохи та бур'яни під його фундаментом. До слова, вони знімають таймлепс побудови замку. Команда висвітлює процес роботи у Фейсбучику.
45. Але майстерня працює не лише на свій макет, але й на експорт — роблять сувенірні фрагменти.
46. Таких фрагментів уже є трохи готових — на презенти потрібним людям, але може і можна буде купити.
Незважаючи на те, що до готовності іще далеко, макет Miniland.UA мене уже вразив — тим розмахом і амбіціями, із яким команда приступила до реалізації проекту. Це дуже заразна річ, бо мені часом хочеться самому сісти і склеїти якийсь будинок та територію навколо нього. Але у мене забракне посидючості на такі речі.
Гадаю, це не останній мій візит в майстерню — до того, як все буде готовим, я постараюся понаїхати сюди іще щоб зняти відео і дізнатися більше цікавих подробиць. А на сьогодні в мене все, не перемикайтеся.